Tensar® AX5-GN
- Tensar heeft meer dan 30 jaar ervaring met toepassing van asfaltwapeningen
- Tensar AX5-GN met hoge 3D ribben-asfaltwapening vervult de drie functies van versterking (structurele wapening) [R], spanningspreiding [STR] en waterwering [IB]
- Vertraagt sterk het ontstaan van vermoeiingsscheuren in asfalt om de levensduur van de asfaltlaag te verlengen
- Optimale controle van reflectiescheuren in asfaltoverlagingen
Tensar AX5-GN is Tensar's meest geavanceerde hoogwaardige asfaltwapeningsproduct. Het is een asfaltwapeningscomposiet, bestaande uit een vormvast met hoge 3D ribben triaxiaal raster dat thermisch is gelamineerd met een non-woven asfaltvlies . Daardoor vervult de AX5-GN de drie asfaltwapeningsfuncties, wapening (R), spanningspreiding (STR) en waterwering (IB), eenmaal verzadigd met bitumen tijdens de installatie. Tensar AX5-GN is een bewezen oplossing voor het versterken van asfaltoverlagingen om de weerstand tegen vermoeiing te verbeteren, wat leidt tot verlenging van de levensduur van overlagingen of het verminderen van de dikte van de asfaltlaagoverlaging in nieuwe verhardingen.
Het is daarnaast ook ontworpen om optimale prestaties te leveren het tegengaan van reflectiescheuren in asfaltoverlagingen en scheuren in de lengterichting bij wegverbredingen.
Het hoogwaardige triaxiale geogrid van de Tensar AX5-GN wordt doorgaans geïnstalleerd onder de asfalt-tussenlaag (BIND) of tussen de asfalt-onderlagen (BASE). Het vergrendelt het steenskelet van het asfaltmengsel in de vormstijve rasteropeningen, om de laterale bewegingen in het asfaltmengsel te beperken. De multi-axiale structuur zorgt voor scheurremming in alle richtingen.
De structureel versterkte asfaltlaag verlengt de levensduur door een ongelooflijke weerstand te bieden tegen reflectiescheuren en het verminderen van langsscheuren door differentiële zetting tussen een nieuwe en bestaande rijbaan bij wegverbredingen. Het kan ook spoorvorming verminderen, met name in asfaltmengsels met een lage stijfheid die onderhevig zijn aan langzame bewegende en zware wielbelasting bij met name hoge temperaturen.